السبت، 25 يوليو 2015

طريقة تنزيل سوفت وير لاجهزة LENOVO (تفليش تابلت لينوفو lenovo a3500-hv +الروم العربي 4.4.2)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تدوينة اليوم عن اغلب مشاكل التابلت وطريقة القضاء علي هذه المشاكل
تم تنفيذ الشرح علي تابلت لينوفو LENOVO A3500-HV 
بعض المشكلات التي كانت توجد بالتابلت
*سخونة التابلت بطريقه رهيبه في دقائق معدوده من بداية التشغيل
*الواي فاي وبيانات الهاتف تعمل تلقائي بمجرد غلق اضاءه الشاشه وتشغيلها
*سحب شحن البطاريه في وقت قليل جدا
*عدم حفظ اي اعداد جديد بدون وجود اي مشكله او برنامج يمنع ذلك
*يأخذ وقت كبير في بداية التشغيل

وتم القضاء علي كل المشاكل السابق ذكرها وذلك من خلال تنزيل روم جديد للتابلت مرفق في نهاية الموضوع مع البرنامج المستخدم في تفليش التابلت 
متطلبات تفليش التابلت من خلال جهاز الكمبيوتر
1-شحن الهاتف جيدا قبل البدء في تفليشه
2-كابل USB اصلي وذلك لتفادي اي أخطاء
3-تحميل الروم Lenovo_Firmware/A3500HV مرفق في نهاية الموضوع
4-تحميل برنامج smart-phone-flash-tool مرفق ايضا في نهاية الموضوع
5-تشوف الفيديو ده وتنفذه بعد ماتجهز كل اللي فات
والان تحميل الملفات المستخدمه 
لتحميل البرنامج المستخدم في الشرح اضغط هنا
تحميل الروم الخاص بالتابلت علما باان هذا التابلت يدعم الاتصال الصوتي
(يحتوي علي شريحة SIM)
ولاننصح بتفليش اي تابلت بفلاشه اخريحتي لاتعرض الهاتف للضياع لذلك يجب الانتباه هنا
لتحميل الروم الخاص بتابلت لينوفو A3500-HV اضغط هنا
لاتنسونا من صالح دعائكم
ولمزيد من الشروحات انضم معنا

شارك هذه الصفحة وتابعنا على صفحاتنا الرسمية
شارك الموضوع →
تابعنا →
إنشر الموضوع →

188 التعليقات :

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    نفذت كل الخطوات الموجوده في الفيديو ولكن ياتي عند مرحلة التحميل الاخيره ويقف لا يحمل اي شئ ارجو الرد ضروري جدا وشكرا علي مواضيعك

    ردحذف
    الردود
    1. تأكد من ضبط التابلت علي وضع الريكيفري

      حذف
    2. انا مشكلتي مكان الشريحتين مش شغاليين فصلو مره واحده مع العلم الموبايل لسه ملهوش شهرين لينوفو p70

      حذف
    3. انا مشكلتي مكان الشريحتين مش شغاليين فصلو مره واحده مع العلم الموبايل لسه ملهوش شهرين لينوفو p70

      حذف
  2. السلام عليكم و رحمه الله
    انا هاتفى لينوفو a319 سكت خالص امس بدون انذار و فاصل مش بيشتغل خالص ولا بيعطى اى اشاره انه هيشتغل حتى
    مع العلم انه كان مشحون 100% و هو حاليا مش قابل الشاحن ورافض يتصل بجهاز الكمبيوتر ومش بيظهر عليه
    مش قادره اعرف حصله ايه
    ممكن حضرتك تساعدنى اعمله سوفت وير عن طريق الكمبيوتر

    ردحذف
    الردود
    1. في الحاله دي ممكن يرجع سبب الفصل لاكتر من سبب والارجح ان دي مشكلة هارد وير وليست سوفت وير وديه لمكان صيانه يكشف عليه الاول

      حذف
    2. انا كمان التاب بتاعى عمل كده و رحت الضمان عملى سوفت وير و اشتغل الحمد لله

      حذف
    3. السلام عليكم اختي
      المشكله بسيطه جدآ جيبي إبرة ومكان النحاسات اكشطيها بالابرة الى ان يصبح لونها دهبي تنشال الطبقه العلويه واعمليللبطارية حشوة من الورق وشغليه وحيشتغل بإذن الله 😊

      حذف
    4. السلام عليكم اختي
      المشكله بسيطه جدآ جيبي إبرة ومكان النحاسات اكشطيها بالابرة الى ان يصبح لونها دهبي تنشال الطبقه العلويه واعمليللبطارية حشوة من الورق وشغليه وحيشتغل بإذن الله 😊

      حذف
  3. ياريت تساعدنى حضرتك وتفهمنى
    و ليك جزيل الشكر :)

    ردحذف
  4. انا برده عندي نفس المشكلة ازاي اعمل ضبط لريكفري

    ردحذف
    الردود
    1. فك التابلت من الداخل هتلاقي زرار خاص بالreset علي البورده

      حذف
  5. لو سمحتوا ممكن تردوا عليا ضروري
    انا التابلت بتاعي كنت بنزل عليه صور وفجاه قفل خالص جاب شاشة سودا حطيته ع الشاحن وجاب الشاشه اللي مكتوب عليها نوع التابلت ومن امبارح سيبته لحد مايفصل وبعدين بشحنه عشان افتحه مفيش فايدة بيجيب بس اخرة شاشة اللي مكتوب عليها نوع التابلت
    نوع التابلت تابلت لينوفو a3500

    ردحذف
    الردود
    1. ك التابلت من الداخل هتلاقي زرار خاص بالreset علي البورده

      حذف
    2. انا عندي نفس المشكله فين الزورار دا لو سمحت

      حذف
  6. السلام عليكم
    النسخة اللى انت جيبها تنزل على لينوفو اللى علي
    Lenovo A7- A3500 - A3500HV_A442_01_37_140920_ROW_call
    طيب النسخة اللى عندى مش هى احدث

    ردحذف
  7. انا التاب بتاعى لينوفو a3000 فصل منى خالص وم قابل شحن ولما بيشحن بيعمل شاشه سوده مكتوب عليها لينوفو ومش عاوز يشتغل خالص حد عنده حل ولا ده عيب ايه

    ردحذف
    الردود
    1. جرب الاول تفك التابلت من الداخل وهتلاقي زرار reset تضغط عليه ولو لسه نفس المشكله خده لحد صيانة هارد وير

      حذف
  8. انا التاب بتاعى لينوفو a3000 فصل منى خالص وم قابل شحن ولما بيشحن بيعمل شاشه سوده مكتوب عليها لينوفو ومش عاوز يشتغل خالص حد عنده حل ولا ده عيب ايه

    ردحذف
    الردود
    1. ده اما محتاج انه يتعمله سوفت وير او محتاج يتعمله فورس فورمات

      حذف
  9. يوجد لدي تليفون A328 عند فتح الجهاز الشاشه تبدء بأظهر كلمة لينوفو ثم بعد ذلك تسود والصوت يتكرر بصوت خافت

    ردحذف
    الردود
    1. جرب الاول تفك التابلت من الداخل وهتلاقي زرار reset تضغط عليه ولو لسه نفس المشكله خده لحد صيانة هارد وير

      حذف
  10. فين بالظبط في البورده

    ردحذف
  11. عندى مشكله في الواى فاي ديما يقولي محمى ب ويب ومش بفتح نت

    ردحذف
  12. الله يباركلك ... ربنا يستر هجرب دلوقتي في تليفوني Lenovo A6000

    ردحذف
    الردود
    1. جربت حضرتك فى التليفونa6000 ممكن تقولى ازاى ارجع الاصدر الاول لي تليفون لانه تليفونى اتحدث وتقل جدااا وبيخرف فى كل حاجة حتى فى الاتصال

      حذف
  13. اللنك اللى انت حاطو مش شغال

    ردحذف
  14. اللنك اللى انت حاطو مش شغال

    ردحذف
  15. معايا تبلت لينوفوa5500 بحط الخط بجيب الاسماء والرسايل عادي موجوده بس مفيش شبكه

    ردحذف
    الردود
    1. بعملو تست قبل ما الجهاز يشتغل بيجي عند sim وبيكتي خطء

      حذف
  16. وعايز انزل سوفت وير بس الرابط الي انت حطو مش موجود

    ردحذف
    الردود
    1. طيب انتا لقيت حل يا استاذ محمد ؟؟
      انا برضه عندي نفس المشكلة ومش عارف اعمل ايه

      حذف
  17. هو ممكن نحدث لينوفو تاب a3000 الى لولى بوب

    ردحذف
  18. حضرتك لو عملت كده وعاوز ارجع للروم الاصلي ازاي

    ردحذف

  19. لو سمحتو التاب بتاعى لينوفو a3000 عملتلو سوفت وير مرتين ولسه نفس المشكله كل ما ادخل على الفيس الشاشه تقف وتغلف والتاتش طبعا يوقف اضغط على زرار الصوت ول اى نتيجه لحد ما اطفى التاب وايده يرجع كويس وادخل الفيس ترجع نفس المشكله بالله عليكو شوفيله حل تعتب من بتوع الصيانه دول

    ردحذف
    الردود
    1. حدث تطبيق الفيس بوك او نزل نسخه اخري

      حذف
  20. اريد روم لولي بوب5.1 لهاتف لينوفو a319 lمع الشرح وكيفية ربط الجهاز بالكمبيوتر وعلي اي وضع نضبط الهاتف لانني مبتدا وشكرا لكم

    ردحذف
  21. قمت بالتحديث وحدث مشكله فى imei واعط رقم خطا كيف احل هذة المشكله

    ردحذف
  22. لو سمحت انا معايا lenovo tab av 3300 hv ومحمل االفلاشه الخاصه بي وعملت كل الخطوات ولكن عند توصيل الجهاز بالكمبيوتر مبيكملش وشفت في التعليقات ان لازم ادخل في وضع الريكفري هوا مينفعش ادخل في الوضع دا ون غير ما افك الجهاز

    ردحذف
  23. لو سمحت انا معايا lenovo tab av 3300 hv ومحمل االفلاشه الخاصه بي وعملت كل الخطوات ولكن عند توصيل الجهاز بالكمبيوتر مبيكملش وشفت في التعليقات ان لازم ادخل في وضع الريكفري هوا مينفعش ادخل في الوضع دا ون غير ما افك الجهاز

    ردحذف
  24. لو سمحت انا معايا lenovo tab av 3300 hv ومحمل االفلاشه الخاصه بي وعملت كل الخطوات ولكن عند توصيل الجهاز بالكمبيوتر مبيكملش وشفت في التعليقات ان لازم ادخل في وضع الريكفري هوا مينفعش ادخل في الوضع دا ون غير ما افك الجهاز

    ردحذف
  25. ي عيال هو انا بلاقي الحل ععندكم ياخي جوالي لينوفو s850 خرب من فتره لما وديته الصيانه حطوا لي نظام صيني ف جوالي المشكلة مب هنا المشكله ان لما يجيني اتصال مايدق الجوال و الكاميرا ماتصور زين مثل النظام الأول ومافي استوديو كله ع برامج قوقل وانا بنت ماقدر اترك صوري واشيائي المهمه كلها ع قوقل please gays can you help me me 😢💔 آعطوني الطريقه وانا مستعده اسويها بس يرجع جوالي مثل قبل

    ردحذف
  26. السلام عليكم اولا وثانيا مشكورين على خدماتكم
    انا مشكلتى انى عندى تابلت لينوفو A8-5500ومش عارفه اشغل عليه الواى الفاى ولا اجعل البلتوث مرئى فيه

    ردحذف
  27. يا جماعه الفورم وير اللينك بتاعه مش شغال

    ردحذف
  28. اللينك مش شغال ارجو التعديل لانى محتاجة ضرورى جدا

    ردحذف
  29. تم الحصول على رابط شغال لنفس الملف
    http://support.nikatel.ir/Lenovo_Firmware/A3500HV/a3500hv_a442_01_32_140805_row.rar

    ردحذف
  30. طيب انا محتاج Firmware/A7-30HC لو سمحت

    ردحذف
  31. طيب انا محتاج Firmware/A7-30HC لو سمحت

    ردحذف
    الردود
    1. http://firmwarefile.com/lenovo-a7-30h
      اتفضل ده الروم المطلوب

      حذف

  32. معايا تابلت لينوفو A7 ظاهر رسالة ( unfortunately ,system.tool has stopped ) وكلمة ok اضغط عليها والرساله زى ماهى ما بتروحش ومش باقدر استخدم الجهاز ولا افتح اى قايمه
    عملت فورمات وبرضه نفس الموضوع الرساله لسه موجوده
    هو كده محتاج سوفت ولا ايه
    وانزله ازاى مع العلم انى جربت انزل سوفت واوصله عن طريق برنامج lenvo smart assistant طلب منى اعمل Debugging وعشان اعمله لازم ادخل ف ال settings وانا اصلا مش عارف ادخل ف اى قايمه الحل ايه

    ردحذف
  33. انا املك تابلت a3000اريد روم عربي كتكات

    ردحذف
  34. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا عندى مشكلة انا الهاتف بتاعى A7000 lenvo المشكلة فى ايضافة الواى فاى كل مااضيف شبكة بيكون ليس فى النطاق ومش عارف اعمل اية عاوز حد يقولى

    ردحذف
  35. السلام عليكم لو سمحتم انا عندي موبايل lenovo s850جديد الواي فاي لا يقبل الاتصال باي شبكة وايرلس
    ارجوكم فيدوني

    ردحذف
  36. هو فين زرار ال reset دا ؟؟؟؟

    ردحذف
  37. انا عايز الروم الرسمى لتليفون lenov a328

    لو انا ركبت الروم الرسمى الروت هيتشال والضمان هيرجع ؟

    ردحذف
  38. تم التنزيل ولكن بيجبلى خطا فى imei ومبيجيش شبكه وجربت كل الخطوط

    ردحذف
  39. السلام عليكم
    انا هاتفى لينوفو a3300_hv حلمت الروم والبرنامج ولكن لا استطيع تفليش الهاتف مع العلم انى اتبع الخطوات التى توجد فى الفديو
    ولكنه لا يحمل

    ردحذف
    الردود
    1. الاهم هوا دخول التابلت علي وضع الريكفري لكي يتم البدأ في تنزيل الروم

      حذف
  40. lenovo tab 2 a7-30hc بعد التحديث لا يعمل

    ردحذف
  41. السلام عليكم
    انا التاب بتاعى لينوفو تاب ٢a7_30
    باجى اعمله تحديث بيقولى توقفت العمليه وعملتله سوفت وير وبرده زى ماهو
    مش عارف اعمل ايه
    ارجو حد يرد عليابسرعه لوسمحتم

    ردحذف
  42. السلام عليكم
    انا التاب بتاعى لينوفو تاب ٢a7_30
    باجى اعمله تحديث بيقولى توقفت العمليه وعملتله سوفت وير وبرده زى ماهو
    مش عارف اعمل ايه
    ارجو حد يرد عليابسرعه لوسمحتم

    ردحذف
  43. تاب لينوفو 5500 منور وواقف على اختيارات البوت

    ردحذف
  44. معيه تلفيوان لينوفو s90 كل شويه بيعمل ظبط مصنع وبيجب كلمة لينوفو ويقاف على كده ايه الحل

    ردحذف
  45. انا عندي تاب لينوفو a3500 hv وانا بعمل روم ليه مرديش يفتح تاني

    ردحذف
  46. لو سمحت انتا عندي لينوفو a5500
    عملتلوا ضبط مصنع لما فتحتوا لقيتوا بينزل برنامج لوحدوا
    ولما جيت اعملوا اميل علي سوق بلي مش عايز لوحه المفاتيح مش بتظهر وبيعلق
    عملت تشفير للحجاز وبرضوا مش عايز ممكن حد يعرفني ايه الحل

    ردحذف
    الردود
    1. انا قمت بتعطل برنامج Batter manager
      لو عرفت تعمل الغاء تثبيت البرنامج Batter manager يكون احسن
      انا معرفتش الغاء تثبيت البرنامج

      حذف
  47. ليه رقم IMEI اختفي هو والسريال و ايه حلها

    ردحذف
    الردود
    1. لو سمحت عرفني حل المشكله انا مشيت ع الخطوات و حصل معايا كده يا ريت لو في حل سريع

      حذف
  48. عاوز فلاش لتابلت لينوفو a7600 HV ياريت حد يساعدني

    ردحذف
  49. عاوز فلاش لتابلت لينوفو a7600 HV ياريت حد يساعدني

    ردحذف
    الردود
    1. ده الروم
      http://firmwarefile.com/lenovo-a7600h
      وده الشرح
      http://androidmtk.com/flash-stock-rom-using-smart-phone-flash-tool

      حذف
  50. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    =================================
    انا عندى نفس المشكلة maher mohsen21
    لو سمحت انتا عندي لينوفو a5500
    عملتلوا ضبط مصنع لما فتحتوا لقيتوا بينزل برنامج لوحدوا
    ولما جيت اعملوا اميل علي سوق بلي مش عايز لوحه المفاتيح مش بتظهر وبيعلق
    عملت تشفير للحجاز وبرضوا مش عايز ممكن حد يعرفني ايه الحل

    ردحذف
  51. للدخول لوضع الريكفرى للتاب اللينوفو وصل الكبل فى الاول وشغل البرنامج وبعدين دوس زر البور وزر الصوت لاسفل هتلاقى البرنامج قراه على طول
    وزر الريست مش لازم تفك التاب علشان تدوس عليه ده موجود جنب المكان الى بيتحط فيه الخط بتدخل دبوس فيه

    ردحذف
  52. ازاي ادخل التاب في الريكفري مود

    ردحذف
  53. لو سمحت يا أخي عندي لينوفو a5500-HV لما أعمله ضبط مصنع يحدث ضياع للشبكة وماتوصلت إليه أن رقم IMEI غير صالح والجهاز فقد السيريال الخاص به ،،، لو ممكن برنامج إدخال سيريال للتابلت لتفعيل IMEI ،،، وتكون مشكور لو أعطيتني روم أصلي له قابل للتحديث ،،، لو جيلي بن الأساسي اللي بينزل مع التابلت وأنا أحدثه من searching for updates ،،، اسف على الاطالة وشكرا

    ردحذف
  54. عندي موبايل لينوفوA369iاضعه على الشاحن USP يعطي علامة الشحن لكن لا يشحن بل بالعكس الشحن ينخفض ولا يزيد وعندما اضعه على شاحن عادي يشحن ياريت تفيدوني

    ردحذف
  55. السلام عليكم انا جوالي لينوفو p70 بعد التحديث الاخير (لولي بوب) صار من غير ريكفرى وثانيا جاله تحديث مابيتحدث يعطيني كلمة فشل فالتحديث الهوائي ارجو الرد

    ردحذف
  56. السلام عليكم انا جوالي لينوفو p70 بعد التحديث الاخير (لولي بوب) صار من غير ريكفرى وثانيا جاله تحديث مابيتحدث يعطيني كلمة فشل فالتحديث الهوائي ارجو الرد

    ردحذف
  57. سلام عليكم انا موبايلى لينوفو p70 وهو بقى بعد التحديث الاخير اندرويد 5.1 وعاوز ارجعه زى مكان 4.4 ينفع ولا لا

    ردحذف
  58. السلام عليكم عندي موبيل S60 Lenovo بيضغط على الشاشة لوحده وبيفتح البرامج لوحده في حد قال انه فيروس ارجوا التأكيد ان كان فيروس ام لا وارجوا ارسال طريقة تنزيل سوفت وير جديد

    ردحذف
  59. انا عندى مشكلة فى الكاميرا الامامية مش بتشتغل فى التابلت lenovo 3300

    ردحذف
  60. انا عندي لينوفو a536 لما عملت تحديث بعد كده عمل ريستارت ووقف علي علامه لينوفو بس . اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. عندي نفس المشكلة، ماذا فعلت حتى أصنع مثلك

      حذف
  61. السلام عليكم انا عندي تاب لينوفوa3500-hv ومركب له اسكرينه والتاتش بتاعه بيكون تقيل وتقيل جدا علي الواتس في اطراف الشاشة في الجانب الايسر فسالت قالولي اعمله سوفت وير فايه العمل افادكم الله

    ردحذف
  62. تليفوني lenovo s90-a عمل ريستارت ومش بيفتح ....بيجيبلي قايمه اختار منهها اللغه صيني او انجليزي وفيها اختيارات اعمل ايه

    ردحذف
  63. أسفه بس التاب عندي لينوفو S6000 دخله برامج خبيثه وعلشان احذفها اتحذف معاها برامج اساسيه لتشغيل التاب وحاليا بيفتح البدايه بس ويقفل ويفتح تاني من تلقاء نفسه ويقفل ويفتح وهكذا
    تقدر تفيدني اعمل فيه ايه دلوقتي

    ردحذف
  64. السلام عليكم .. انا عندى تاب تو لينوفو .. كنت بحمل كتاب .. واللينك بتاع التحميل طلع فايرس واتحمل اندرويد جديد وبيحمل برامج لوحده وبيجيب اعلانات كتير والتاب بطيييئ جداا .. عملت ضبط المصنع ولسة نفس الاندرويد موجود بكل عيوبه .. يا ريت حد يرد عليا يقولى اعمل اي

    ردحذف
  65. السلام عليكم .. انا عندى تاب تو لينوفو .. كنت بحمل كتاب .. واللينك بتاع التحميل طلع فايرس واتحمل اندرويد جديد وبيحمل برامج لوحده وبيجيب اعلانات كتير والتاب بطيييئ جداا .. عملت ضبط المصنع ولسة نفس الاندرويد موجود بكل عيوبه .. يا ريت حد يرد عليا يقولى اعمل اي

    ردحذف
  66. الجهاز يكون مفتوح ولا مقفول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  67. السلام عليكم انا التاب بتاعي لينوفوa3500 بيحمل العاب وبرامج من نفسه اوقف التحميل ده ازاي

    ردحذف
  68. لو سمحتو انا محتاجه اعمل سوفت وير للتاب ومش عارفه اعمله ممكن مساعده

    ردحذف
  69. سيدى الفاضل اود ان اسأل شخصكم الكريم عن الفرق بين كل هذه الاصدارات.
    1-lenovo-s850-row-s207-140814
    2-lenovo-s850-row-s211-140923
    3-lenovo-s850-vibeui-v1.5-1419-2-st-s850-4.4.2
    فما هو افضل نوع لجهاز لينوفو s850
    وشكرا لشخصكم الكريم

    ردحذف
  70. اناعندى Lenovo TAB 2A8عملت تحدىث للنظام بعد لما حمل وخلص تثبيت واشتغل ادانى رساله كل شويه انو النظام فى حاجه غلط و لقيت الشريحه مش شغاله اعمل اى ولو عايز ارجع النظام القديم اعمل اى ضرورى

    ردحذف
  71. انا الجهاز بتاعى جاب الكلمة دى now send the back age yuo want to apply يرجى الرد سريعا

    ردحذف
  72. عندى جهاز لينوفو A606 البطاريه لا تقبل الشحن والكاميرا لا تعمل فما هو الحا

    ردحذف
  73. السلام عليكم
    مشكلتي ان وصلة ال usb مش شغالة خالص غالبا فيها مشكلة لاني جربتها على اكثر من جهاز بتشتغل شحن فقط انا كنت عايز انزل التحديث ده عن طريق الميموري كارد انا نزلته وحطيته علىه ودخلت من الريكفري واخترت upply updte from sdcard بس مش جاب اي حاجة
    ياريت لو في نسخة خاصة تعمل من على الميموري اكوون شاكر جدا جدا

    لان الجهاز بايظ على الاخر وكل شويه يهنج

    ردحذف
  74. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  75. انا سويت كل شئ بضبط عند تحميل وقف عند لون أحمر

    ردحذف
  76. انا معايا لينوفو a3500 hv مبيدخبش اصلا على الكمبيوتر ومش لاقى تعريف ياريت حد يفيدنى

    ردحذف
  77. السلام عليكم كنت عايزه استفسر موبيلى lenovo وجيت اقفله فتحته لقيته كاتبلى احتيارات وبعدين ضغط على اختيار بدون قصد ولقيته كتبلى دلوقتى الكلام ده ومش راضى يفتحnow send the package you want to apply to the device with abd sideload filename اعمل ايه ياريت حد يفيدنى

    ردحذف
    الردود
    1. حليتها ازاي انا عندي نفس المشكله

      حذف
  78. السلام عليكم انا جهازى a3300 hv واقف عند الشعار ومش عارف شو اعمل ارجو الرد

    ردحذف
  79. السلام عليكم انا جهازى a3300 hv واقف عند الشعار ومش عارف شو اعمل ارجو الرد

    ردحذف
  80. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  81. السلام عليكم انا معايا تابلت lenovo عملتله تحديث للنظام ومن ساعتها وهو بيجيبلي رساله " للاسف توقف واجهه النظام" وكل لما اشيلها ترجع تاني

    ردحذف
  82. السلام عليكم انا معايا تابلت lenovo عملتله تحديث للنظام ومن ساعتها وهو بيجيبلي رساله " للاسف توقف واجهه النظام" وكل لما اشيلها ترجع تاني

    ردحذف
  83. السلام عليكم .. تليفوني lenovo vibe p1m مشكلته انه بياخد 6 ساعات عشان يتشحن على الرغم انه المفروض ان فيه خاصية الشحن السريع !!
    ثانيا برامج المحادثات تحديدا مثل الفايبر ولاين والماسنجر بتقفل نهائي بمجرد خروجي منها ولا ياتيني منها اي اشعارات برغم اني مظبط اوبشن ادارة تطبيقات الخلفية !!
    احيانا قليلة يأتيني اشعار ((وبدون داعي او اي مقدمات وبدون اي مناسبة)) يفيد بانني لا استطيع استخدام الفلاش نظرا لان الكاميرا مشغولة !!
    ارجو الرد هنا وعلى البريد sayedxp2080@gmail.com

    ردحذف
  84. السلام عليكم .. تليفوني lenovo vibe p1m مشكلته انه بياخد 6 ساعات عشان يتشحن على الرغم انه المفروض ان فيه خاصية الشحن السريع !!
    ثانيا برامج المحادثات تحديدا مثل الفايبر ولاين والماسنجر بتقفل نهائي بمجرد خروجي منها ولا ياتيني منها اي اشعارات برغم اني مظبط اوبشن ادارة تطبيقات الخلفية !!
    احيانا قليلة يأتيني اشعار ((وبدون داعي او اي مقدمات وبدون اي مناسبة)) يفيد بانني لا استطيع استخدام الفلاش نظرا لان الكاميرا مشغولة !!
    ارجو الرد هنا وعلى البريد sayedxp2080@gmail.com

    ردحذف
  85. لو سمحت عندى تابلت لينوفو a3500 كنت بعمله اعادة ضبط المصنع فجاءة فضل ثابت على الشاشه السودة احطه على الشاحن بفضل جايب شكل البطاريه ودوست زرار الريستارت يقفل فسبته يشحن وبعد كده فتحته كمل عادى وقبل الفتح جاب شاشه سودة حلة ايه

    ردحذف
  86. عندى تاب لينوفو A7 واتعمل له رقم لفتح الشاشة ونسيت الرقم والشاشة مش بتفتح ايه الحل ارجو الرد

    ردحذف
  87. عندى تاب لينوفو A7 واتعمل له رقم لفتح الشاشة ونسيت الرقم والشاشة مش بتفتح ايه الحل ارجو الرد

    ردحذف
  88. انا بدات تنزيل السوفت على التابلت وبعد كده الوصلة فصلت والتاب مش شغال خالص دلوقتى ولا راضى يفتح اساسا اعمل ايه

    ردحذف
  89. احصل علي اي سوفتوير لينوفو مجانا من هنا lenovofirmware.com

    ردحذف
  90. انا مشكلتي عندما تفتح الهاتف يجي رسال مكتوب للاسف توقف واجهة مستخدم النظام

    ردحذف
  91. لو سمجت انا معايا تابلت A3000 لما فرمته معدتش راى يقتح معايا خالص...وبيجيبلي رساله على الشاشه TOOL DL IMAGE FAIL. مع العلم انى حاولت انزله سوفت جديد وقف عند 40%

    ردحذف
  92. لؤ سمحت ارجؤ الحل عندي تابلت lenovo a3500-hvخلل في النظام لا تؤجدلؤحه المفاتيح للكتابه

    ردحذف
  93. my tablet lenovo a3500 say
    wipin data
    mkdir fail read only system files ?!
    هل فيه حل ؟!

    ردحذف
  94. انا جربت الطريقة ع التاب بتاعى هو a3500 برضو
    بس للأسف مش عارف ليه عملى تحذير وهو بينزل السوفت
    وبعد كدا التاب فصل ومابيفتحش خالص
    ايه الحل بعد اذنك ؟

    ردحذف
  95. softwere a5000 please

    ردحذف
  96. هل يوجد رابط اخر لانه لا يعمل

    ردحذف
  97. لو سمحت التليفون تاب لينوفو a8 5500بيعمل ريستارت لو كل شويه ايه الحل معاه

    ردحذف
  98. اللينك التانى بتاع ال فيرم وير مش شغال ممكن لينك تانى لو سمحتم

    ردحذف
  99. من فضلكوا انا معايا A3500 ، عملتلوا اعادة ضبط ، وبعدين بقى لغته صيني اعمل ايه ، وانا عايزوا عربي

    ردحذف
  100. لو سمحت اناجوالي نوعةa319 ومكان السماعة مش شغال لو سمحت ممكن تقولي ده عيب ايه

    ردحذف
  101. السللم عليكم اريد الروم الخاص بهاتف Lenovo S90-A و شكرا لكم

    ردحذف
  102. لو سمحت انا معيا تليفون a7000 كل مانزله تحديث اندوريد 6 يظهر في الاخر (لم يكتمل التحديث الحزمة غير متطابقة) ممكن اعرف ايه الحل واحدثه ازاى

    ردحذف
  103. برجااااااااااء الرد السريع للضروره انالدي جهاز لينوفو نظام اندرويد 4.4.2 ادخلت بطاقه sim ولايوجد اي استجابه ومكان اداره البطاقه او شبكات الجوال معطل ادخلت البطاقه على اجهزه اخرى فعملت مباشره

    ردحذف
  104. ارجو الرد انا هاتفي قمت بتحديثه الى لولي بوب ويوجد به مشاكل فا انا اريد ان الغي التحديث والرجوع الى الاصدار الاول مازا افعل
    هاتفي lenovo b 70 a

    ردحذف
  105. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  106. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  107. ممكن برنامج سوف وير الى مبايل لينوفا S90 ظرب عندي المبايل ومافي اي مصلح عنده البرنامج ممكن اخي العزيز حتى ولو رابط التحميل

    ردحذف
  108. السلام عليكم
    لو سمحتو انا عندي مشكلة لما اسجل مقطع فيديو مايطلع صوت ولما اشغل الصوت يكون منخفض جدا ويرانامج الاوديو مش شغال اول ما افتحه يخرج بسرعة والمكالمات على الواتس اب كانت شغالة وفجاة مش بتشتغل من فترة ممكن الحل

    ردحذف
  109. انا التاب بتاعي لينوفو بيحمل برامج لواحدو وكل ما الغي التثبيت بترجع تاني والتاب كل شويه يعلق ممكن حل

    ردحذف
  110. اديت التاب دة Lenovo Tab 2 A7-30H روم على وضعية Format All + Download ومن ساعتها قافل ومش بيستجيب لأى روم ولا اى شحن ولا حاجة الحل اية ؟؟

    ردحذف
  111. انا التبلت بتاعي بيجيب صور قللت الادب علي الشاشه لوحده اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. انا التبلت بتاعي بيجيب صور قللت الادب علي الشاشه لوحده اعمل ايه

      حذف
  112. التابلت بتاعي بيجب صور الت ادب والشاحن بئه بيخلص علي طول لو هوا ميه فى الميه وبيقبفل لوحده يبقي كده عيب ايه وياريت الرد بسرعه

    ردحذف
  113. دلوقتي انا جهازي تاب لينوفو a3000h فجأة جاب شاشة سودة تترعش قمت طفيته، من بعدها ما بقاش يفتح خالص بيقف علي الشعار، جربت كذا مرة مفيش نتيجة... فقررت افرمته، عملتله فورمات و بعد ما بعمل ريكوفري بيفضل يطلع شاشة جار المسح و بعدها الشعار و ما يفتحش و يعيد و يزيد في السيناريو دا جار المسح ثم الشعار و هكذا.. اعمل ايه؟؟

    ردحذف
  114. يفصل ويشتغل ويفصل ويشتغل علي طول

    ردحذف
  115. السلام عليكم
    أنا عندي تابلت لينوفو yoga tab 3 pro ومشكلته إن بعض البرامج ما تشتغل عليه مثل برنامج السناب شات والبرسكوب كيف أحل هذي المشكلة

    ردحذف
  116. السلام عليكم
    أنا عندي تابلت لينوفو yoga tab 3 pro ومشكلته إن بعض البرامج ما تشتغل عليه مثل برنامج السناب شات والبرسكوب كيف أحل هذي المشكلة

    ردحذف
  117. التان بتاعى بيجيب كلمة لينوفو وى يفصل وى يجبها تانى

    ردحذف
  118. انا عملت اعاده ضبط مصنع لموبايل lenovo p70 و الموبايل اتقفل و مش راضي يتفتح اي الحل .. ارجو الرد ؟؟؟

    ردحذف
  119. اناعندى Lenovo TAB 2A8عملت تحدىث للنظام بعد لما حمل وخلص تثبيت واشتغل ادانى رساله كل شويه انو النظام فى حاجه غلط و لقيت الشريحه مش شغاله اعمل اى ولو عايز ارجع النظام القديم اعمل اى ضرورى

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم انا معايا تابلت lenovo عملتله تحديث للنظام ومن ساعتها وهو بيجيبلي رساله " للاسف توقف واجهه النظام" وكل لما اشيلها ترجع تاني

      حذف
  120. مشكلتي موبايلي لينوفوa600030 كان بيحدث النظام وقبل مايكتمل انا شيلت البطاريه وجيت اشغله مش راضي يفتح جايب شاشه البدايه دي بس روحت اعمله سوفت منفعش اانا بس عايز اعرف هو ممكن يتصلح ولا لاسف

    ردحذف
  121. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ياخي انا اشغل البرنامج سمارت فون فلاش ويكون التاب طافي .. وحين اوصله اظغط زر خفض الصوت ولكنه برنامج سمارت فون فلاش .. لايعطيني اي موشر انه اتصل مع العلم انه معرف بالتعريفات ..

    ردحذف
  122. والتاب موديل a3300-gv
    ومحمل فلاشتهMT6582__Lenovo__LenovoA3300
    GV__A3300-GV__4.2.2__A3300GV_A422_01_20_140404_ROW

    واريد تنصيب النظام باي وسيلة علما بان الشاشه متوقفه من قبل على شعار لينوفو .. ولم استطيع تنصيب النظام

    ردحذف
  123. السلام عليكم
    انا عندى موبايل لينوفوs860 من حبه الجهاز تقل عملت له رستارت قفل وفتح على شعار لينوفو وتحميل الاندريويد ووقف على كده مش بيفتح اقفله وفتحه نفس الموضوع ممكن حد يقولى ايه حل المشكله

    ردحذف
  124. السلام عليكم
    جهازي التلفون لينوفو مابيقراء ع الكبيوتر لعمل السوفت وير وبيستغل وتظهر علامه الينوفو بس وقت بيشتغل الشاشه منوره من جوا وبسمع صوت وشوشه ياريت تساعدني ازا تكرمت

    ردحذف
  125. لسلام عليكم انا جهازى a3300 hv واقف عند الشعار ومش عارف شو اعمل ارجو الرد.

    ردحذف
  126. السلام عليكم. المرجو المساعدة في إيجاد روم للطابلت LENOVO TAB3-850M LTE.فقد بحثت كثيرا فلم أجده.للمراسلة jabala2016@gmail.com. وجزاكم الله خيرا

    ردحذف
  127. ارجووك ساعدني عندما رايت التاب lenovo يقف علي شعار الشركة قمت بعمل سوفت وير ولاكن يقف في التحميل وثم ادخل usb لا يقبل ان يظهر علي الكمبيوتر اتمني الرض علي ارجوووووووووووك

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن تجرب كابل اخر وتتأكد ان البطارية مشحونه جيداً

      حذف
  128. نزل سوفت لتابلتlenovo A3500-Hv والشريحه مش شغاله الحل

    ردحذف
    الردود
    1. المشكله كانت موجوده قبل ملف السوفت ولا ظهرت بعد التحديث

      حذف
  129. السلام عليكم
    ظلب بسيط من مدير الصحة.....
    الرجاء تحديث رابط تحميل الروم و جعله مباشر من موقع التحميل.....
    و له جزيل الشكر

    ردحذف
  130. السلام عليكم
    طلب بسيط من مدير الصفحة.....
    الرجاء تحديث رابط تحميل الروم و جعله مباشر من موقع التحميل.....
    و له جزيل الشكر

    ردحذف
    الردود
    1. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته (تم تحديث الرابط)

      حذف
  131. السلام عليكم ..
    بدي فلاشة لينوفو http://support.nikatel.ir/Lenovo_Firmware/A3300HV/a3300hv_a442_01_21_140805_row.rar

    ردحذف
  132. السلام عليكم
    بعد تنزيل الروم حصلت عندي مشكلة في الصوت سماعة واحدة فقط اللي شغالة ممكن اعرف السبب

    ردحذف
  133. بعد اذن حضرت انا الفون بتاعي p70 فجأه بيشتغل ويطفي لوحده عل طول من غير ما اضغط عل زر الباور عملت سوفت نفس النظام ممكن حل ؟

    ردحذف
  134. انا التاب بتاعى لينوفو كنت مشغلة الواتس وفجاة الواتس وقف فدوست ع زر التاب ومفتحش من ساعتها بس كان جايب صوت اغانى كنت مشغلها ولما دوست عليه عشان اقفله ظهرلى شاشة سودة حطيته عالشاحن الاغانى طفت ولحد دلوقت مش بيقتح

    ردحذف
  135. هل من الممكن تغيير نظام تاب لينوفو 3 من نوغا الى مارشميللو

    ردحذف
  136. ازاى اعمل روم انا قلت لينوفو ٣٥٠٠ بدون كمبيوتر عشان مشكله فى usb

    ردحذف
  137. عندى مشكلة فى سوكت ال usb

    ردحذف
  138. انا بنزل روم علي جهاز لينوفو ا ٥٥٠٠ بس بيقطع شبكة ايه سبب ضروري

    ردحذف
  139. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معي تابلت لونوفو تاب2 (16جيجا) عملتله تحديث مش حلو ويرفض تشغيل بعض الابليكشن هل في طريق ارجعه للسفت القديم اول ما طلع اريد الرد علي الايميل esllammohamed6@gmail.com

    ردحذف
  140. انا عندي تابلت لونوفو تاب 2 اعملتلوا كل شيء بس بعد ما خلصت من التفليش والتحميل التابلت بطل يشتغل ولا يشحن ولا اي دليل على انو شغال

    ردحذف